Ce sunt catalizatoarele auto ?

Misiunea catalizatorului este de a reduce elementele poluante continute in gazele de esapament ale unui vehicul folosind tehnica de cataliza. Este un dispozitiv instalat in teava de esapament, in apropierea motorului, deoarece acolo gazele mentin o temperatura ridicata. Aceasta energie termica trece la catalizator si ridica propria temperatura, o circumstanta indispensabila pentru ca acest dispozitiv sa aiba o performanta optima, care este atinsa intre 400 si 700 de grade Celsius.

In exterior, catalizatorul este un recipient din otel inoxidabil, adesea prevazut cu un ecran de carcasa metalica anti-termica, de asemenea inoxidabil, care protejeaza partea inferioara a vehiculului de temperaturile ridicate atinse. Vezi mai multe detalii aici.

sursa:topcatrecycling.com

In interior contine un suport ceramic sau monolit, oval sau cilindric ca si forma, cu o structura de celule multiple sub forma de fagure de miere, cu o densitate a acestora de aproximativ 450 de celule pe inch patrat (aproximativ 70 pe centimetru patrat).

Suprafata sa este impregnata cu o rasina care contine elemente nobile metalice, cum ar fi Platina (Pt) si Paladiu (Pd), care permit functia de oxidare, si Rodiu (Rh), care intervine in reducere. Aceste metale pretioase actioneaza ca elemente catalizator active; adica initiaza si accelereaza reactiile chimice printre alte substante cu care intra in contact, fara a participa la aceste reactii. Gazele de esapament poluante generate de motor, atunci cand sunt in contact cu suprafata activa a catalizatorului, sunt partial transformate in elemente nepoluante.

Nevoia de reglare a motorului

Mai multe probleme pot aparea la un catalizator ca urmare a unui motor care nu este functional. Atunci cand un motor functioneaza in afara specificatiilor sale corecte, uzura si deteriorarea inutile pot fi cauzate convertorului catalitic, precum si motorului in sine. Deteriorarea este adesea rezultatul unui amestec incorect aer/benzina, al unei intarzieri incorecte sau al avansului aprinderii, al unei intarzieri a bujiei… etc. Oricare dintre aceste defectiuni poate provoca functionarea defectuoasa a catalizatorului.

Benzina arsa ajunge la catalizator

Benzina, care furnizeaza energia, trebuie arsa numai in camera de combustibil. Orice benzina care paraseste o astfel de camera fara sa fi arsa, va intra in sistemul de evacuare si poate fi aprinsa de temperatura din interiorul catalizatorului. Acest lucru il poate supraincalzi si il poate face sa se topeasca. Cauzele posibile sunt: amestecarea incorecta, intarzierea incorecta sau avansarea aprinderii, defectul bujiilor, senzorul de oxigen defect, injectorul defect, supapa de control defecta… Etc.

Uleiul sau antigelul ajung la catalizator

Uleiul sau antigelul care intra in sistemul de evacuare pot obstructiona trecerea prin catalizator prin crearea de carbune care patrunde pe peretii sai ceramici.

Aceste zacaminte de carbon creeaza doua probleme: In primul rand, ele impiedica catalizatorul sa actioneze asupra fluxului de gaze si, in al doilea rand, prin infundarea porilor ceramicii se creeaza o crestere a presiunii din spate si chiar o revenire a caldurii si a gazelor la motor. Motorul, in acest caz, poate primi gaze de esapament in interiorul camerei de ardere, reducand performanta urmatorului ciclu-motor. Rezultatul este o pierdere clara a puterii si supraincalzirea componentelor motorului. Cauzele posibile sunt: segmentele uzate, imbinarile defecte, componentele deteriorate ale motorului… etc.